Rosnąca wartość kredytów hipotecznych, krótszy czas potrzebny na wzięcie kredytu i zaawansowane narzędzia internetowe – tak będzie zmieniał się rynek pośrednictwa kredytowego w 2019 roku.
Według danych Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (KPF) w minionym roku wyraźnie wzrosła łączna wartość kredytów udzielonych przez pośredników. W rekordowym II kwartale osiągnęła nawet poziom ponad 7 mld zł. Związek Firm Pośrednictwa Finansowego szacuje, że wskaźnik ten wyniósł w III kwartale niespełna 6,4 mld zł, co było rezultatem o 48% lepszym niż w analogicznym okresie 2017 roku. Wzrostowi sprzyjały dobra koniunktura gospodarcza niskie bezrobocie i rosnące płace. Nic dziwnego, że rośnie też liczba pośredników kredytowych. Według listy KNF jest ich już blisko 30 tys.
Do dalszych wzrostów powinien przyczynić się w 2019 roku rozwój pośrednictwa kredytowego online. Do internetowych porównywarek dołączyły w drugiej połowie 2018 roku serwisy nowej generacji, które umożliwiają nie tylko porównanie ofert, ale także wygenerowanie dokumentów kredytowych i wysłania wniosku bez ruszania się z domu.
Założyciel i ekspert JakiKredyt.pl, Piotr Krogulec, prognozuje, że wartość kredytów hipotecznych udzielonych przez pośredników pobije w 2019 roku kolejne rekordy, zbliżając się do liczby 9 mld zł na kwartał. Podstawą do takich prognoz są dobre wskaźniki gospodarcze i dalsze wzrosty cen mieszkań, które jednakże w skali roku nie powinny przekroczyć 10%.
Według wyliczeń ekspertów JakiKredyt.pl czas potrzebny na wszystkie formalności związane z wzięciem kredytu hipotecznego to średnio 62 godziny. Na tę liczbę składają się m.in. dojazdy, spotkania z doradcą, samodzielna analiza przedstawionych ofert oraz wielokrotne wypełnianie wniosków kredytowych w formie papierowej. Częściowa digitalizacja procesu ubiegania się o kredyt sprawi, że wielu konsumentów uda się znacząco skrócić ten czas.
Obecnie większość podmiotów oferujących pośrednictwo kredytowe online to internetowe porównywarki, które pozwalają użytkownikom na samodzielne sprawdzenie zdolności kredytowej i porównanie ofert banków, Korzystając z nich, kredytobiorca zostaje na końcu procesu przekierowany do doradcy bankowego, z którym przygotowuje wnioski i inne dokumenty potrzebne do zaciągnięcia kredytu. Dopiero u doradcy banku, po przedstawieniu swojej sytuacji finansowej, dostaje informacje o ostatecznej ofercie banku. Najprawdopodobniej część porównywarek będzie chciała w 2019 roku uprościć ten proces, dodając funkcje generowania wniosków i wysyłania ich online.