Wzrost świadomości kredytobiorców i ich potrzeb oraz coraz bardziej ekonomiczne zarządzania czasem wymuszają zmiany w modelu pośrednictwa w kredytach hipotecznych. Po porównywarkach przychodzi czas na serwisy prawdziwie transakcyjne, które dotąd w sieci dotyczyły tylko pożyczek gotówkowych. W Polsce pionierem chce zostać serwis JakiKredyt.pl, pierwsze narzędzia w kraju, które pozwala większość formalności związanych z kredytem hipotecznym załatwić online.
Rozwój sieci firm doradztwa kredytowego przyczynił się do wzrostu konkurencyjności na rynku kredytodawców. W ślad za tym, powstały też zaawansowane narzędzia i aplikacje, dzięki którym doradcy finansowi dostali dostęp do szczegółowych zestawień aktualnych ofert banków. To jednak, w jaki sposób się tymi ofertami dzielili z klientami, pozostawało w dużej mierze kwestią arbitralnej decyzji, często uzależnionej od preferencji lub doświadczenia doradcy.
Z technologicznego punktu widzenia serwisy czwartej generacji nie są niczym nowym – podobnymi narzędziami dysponują doradcy, ale dopiero od niedawna ekran z transparentnym wyborem ofert i generatorem dokumentów został ustawiony przodem do konsumenta. To przecież konsument najlepiej wie co jest dla niego ważne, najmniejsza miesięczna rata, koszt całości kredytu, JakiKredyt.pl przedstawia jedynie dane ze wskazówkami interpretacji, ale kredytobiorca sam jest sobie “doradcą” i ostatecznie sam podejmuje decyzje. Dzięki temu decyzja o wyborze oferty jest w pełni niezależna
Większą transparentność w tej dziedzinie wprowadziły porównywarki kredytów hipotecznych, które pozwalają użytkownikom na wstępne sprawdzenie zdolności kredytowej i porównanie ofert banków. Wiele z nich zamiast obiektywnego i w pełni transparentnego algorytmu porównawczego, przedstawia oferty selektywnie.
Mimo, że niedoskonałe, porównywarki utorowały drogę do powstania bardziej zaawansowanych narzędzi online. Mowa o serwisach, które pozwalają nie tylko porównać oferty banków, ale dodatkowo wygenerować online wszystkie potrzebne wnioski, a nawet wypełnić je automatycznie dla wielu banków jednocześnie. Korzystając z tych narzędzi, które można nazwać czwartą generacją rozwoju pośrednictwa kredytowego, użytkownik dostaje w pełni transparentną listę ofert bankowych, z których żadna nie jest faworyzowana. Wszystkie dane użytkownika pozostają w serwisie i nie są przekazywane bankom. Po samodzielnym skompletowaniu wszystkich potrzebnych dokumentów (wnioski, zaświadczenie o zarobkach itd.) użytkownik może wysłać je online do doradcy serwisu, który następnie dostarczy je bankom.
– Najprawdopodobniej w przyszłości wszystkie wygenerowane dokumenty będziemy przesłać bankom online i tą samą drogą otrzymać od banku promesę – powiedział Piotr Krogulec, założyciel pierwszego polskiego serwisu czwartej generacji, JakiKredyt.pl, który składa się z obiektywnej porównywarki, narzędzia do selekcji ofert i generowania wniosków do wielu banków jednocześnie za pomocą jednego formularza. – Już obecne nasze rozwiązanie jest zdecydowanym wyjściem naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, którzy coraz bardziej cenią swój czas i stawiają na w pełni samodzielne decyzje w zakresie finansów – dodaje.
Dzięki JakiKredyt.pl kredytobiorca oszczędza czas potrzebny dotąd na spotkania z doradcami, a całość formalności może załatwić z domu, w dowolnej dla siebie chwili. Nie ma potrzeby dostosowywania się do godzin pracy eksperta, które z reguły pokrywają się z godzinami pracy kredytobiorcy. Czas zaoszczędzony na dojazdach, spotkaniach i ręcznym wypełnianiu wniosków do różnych banków może przeznaczyć na samodzielne i gruntowne poznanie ofert.